Pas medio maart gaat CSC officieel van start op de professionele Europese markt. In de komende weken mag je hun website verwachten, alsook hun Facebook pagina.
- De baan van Sotsji is 1.384m lang, heeft een hoogteverschil van 132m, telt 18 bochten en een gemiddelde hellingsgraad van 9,3%. Ze is minder steil dan die van Vancouver in 2010. Er worden topsnelheden gehaald tot 140 km/u.
- Het pronkstuk van de Belgen heet dit jaar Spanky, een nagelnieuwe bob die zelfs sommigen concurrenten jaloers maakte. Hij werd gebouwd door hun Letse coach en kost 50.000 euro. Spanky weegt zo'n 200kg en is van fiberglas. Bij de start sprinten de twee vrouwen met hun spikes op het ijs, de duwhendel van de stuurvrouw (vooraan) kan worden ingeklapt, die van de remster (achteraan) niet. De snelheid bij de start en de stuurmanskunst bepalen het resultaat. Sturen is voor stuurvrouw Elfje Willemsen niet simpel: als ze te hoog gaat in de bochten legt ze een langere afstand af en verliest ze tijd, als ze te laag instuurt verliest ze snelheid en is ze te traag. Remmen doet de remster (Hannah Mariën) via een hendel in de bob, waardoor metalen tanden zich in het ijs schuren. Tijdens de race wordt niet geremd, het is enkel om te stoppen na de finish.
- De G-krachten wegen zwaar door bij de atleten. Een bob haalt 5G, dat is vergelijkbaar met een Formule 1-wagen maar minder dan een F16-straaljager die de menselijke limiet van 9G haalt. Het lijkt alsof je constant in de nieren wordt gebokst, elke (foute) tik komt aan in het middenrif en de nekspieren worden danig op de proef gesteld. De spectaculairste afdaling in een pretpark dus, x 10.
Straks meer.