Elfje Willemsen en Hanna Mariën hebben hun start in de bobsleecompetitie niet gemist. Na de eerste van 4 runs staan ze op de 4e plaats. Twee Amerikaanse en een Canadees team hebben voorlopig de medailles in handen. Ook na de 2e run blijven ze op plaats 4.  Morgen volgen run 3 en 4.
CSC uit Heist op den Berg technical partner van het dames team

Naast de 2 Kempense - Antwerpse dames is er een Kempens bedrijf erg nauw betrokken bij dit populaire Belgische project, met name CSC uit Heist op den Berg dat in de toekomst een technical partner is van het dames team. 

CSC is namelijk ook in de toekomst het bedrijf dat in Europa gaat fungeren als exclusief Europees distributiecentrum van het Canadese bedrijf  VViViD Vinyl.
 
Vandaar dat de afdeling VViViD Vinyl Europe werd opgestart in Heist en dat bij wijze van kwaliteitslabel een overeenkomst werd gemaakt met het bob-team om de bobslee in een speciaal materiaal te "wrappen" om ze niet alleen opvallend en blits te maken, maar ook mogelijk sneller omdat het hier gaat om een extra egaal materiaal waardoor ook de windweerstand lager kan worden. 

Pas medio maart gaat CSC officieel van start op de professionele Europese markt. In de komende weken mag je hun website verwachten,  alsook hun Facebook pagina.

CSC bvba maakt deel uit van een Kempense Group Ledo, gevestigd in het Industriepark A, 43  Heist-op-den-Berg. Van deze Group maken oa ook deel uit : Breitex nv, BeeDee Europe bvba, Seratex bvba. Deze Group is in januari toegetreden tot de VOKA  organisatie.
 
Baan van Sotsji

- De baan van Sotsji is 1.384m lang, heeft een hoogteverschil van 132m, telt 18 bochten en een gemiddelde hellingsgraad van 9,3%. Ze is minder steil dan die van Vancouver in 2010. Er worden topsnelheden gehaald tot 140 km/u.

- Het pronkstuk van de Belgen heet dit jaar Spanky, een nagelnieuwe bob die zelfs sommigen concurrenten jaloers maakte. Hij werd gebouwd door hun Letse coach en kost 50.000 euro. Spanky weegt zo'n 200kg en is van fiberglas.  Bij de start sprinten de twee vrouwen met hun spikes op het ijs, de duwhendel van de stuurvrouw (vooraan) kan worden ingeklapt, die van de remster (achteraan) niet. De snelheid bij de start en de stuurmanskunst bepalen het resultaat.  Sturen is voor stuurvrouw Elfje Willemsen niet simpel: als ze te hoog gaat in de bochten legt ze een langere afstand af en verliest ze tijd, als ze te laag instuurt verliest ze snelheid en is ze te traag.  Remmen doet de remster (Hannah Mariën) via een hendel in de bob, waardoor metalen tanden zich in het ijs schuren. Tijdens de race wordt niet geremd, het is enkel om te stoppen na de finish.

- De G-krachten wegen zwaar door bij de atleten. Een bob haalt 5G, dat is vergelijkbaar met een Formule 1-wagen maar minder dan een F16-straaljager die de menselijke limiet van 9G haalt. Het lijkt alsof je constant in de nieren wordt gebokst, elke (foute) tik komt aan in het middenrif en de nekspieren worden danig op de proef gesteld. De spectaculairste afdaling in een pretpark dus, x 10.

Straks meer.